Tähän ei liene kovin paljon mahdollisuuksia nyky-yhteiskunnassa koska hiivalla leivonta ja fosfaattipitoisten lisäaineiten käyttö on laajamittaista ja jokapäiväistä.
On kuitenkin eri kulttuureita, joissa on rajoitettu hiivan käyttöä. Tästä voi mainita juutalaisuuden, jossa jo Mooseksen ajoista opetettiin happamattoman leivän teko. Nykyaikana tehdään happamatonta leipää vaalean vehnänäkkileivän tapaisina levyinä ja niitä syödään viikon ajan pääsiäisen ns. Happamattoman leivän päivänä ja samalla kaikki hapatus ja hiiva on poistettu talosta ja keittiöt siivottu vanhoista imeltyneistä jauhoista ja taikinajuuresta. Sen lisäksi että käytetään nuo 7 päivää happamatonta leipää, sitä on nykyisin jäljellä vielä monet viikot pääsiäisen jälkeen kaupoissa ja kodeissa joten sitä käytetään pidemmänkin aikaa kevättalvella. Varsinainen hiivalla leivottu vehnäleipä tulee siten helluntaista eteenpäin käyttöön. Myös käytetään myslin tapaan paahdettuja jyviä, joita ei ole hiivalla hajoitettu ( siis ilman fytaasikäsitelyä). UT mainitsee myös että Jeesus kuljetti kolmen vuoden ajan opetuslapsiaan luonnon helmassa opetusretkillä ja he söivät mm vehnän tähkien jyviä, jotka ovat hyvin fytiinipitoisia. ja luonnollisesti muuta hedelmää ja marjaa luonnosta.
Kun tällainen totuttautuminen tuntemaan happamen ja happamattoman eroa opitaan , tulee samalla eräänlainen terveellinen herkkyys jolloin alkaa välttää liikaa hapatusta.
Israelin dieetissä merkillepantavaa on myös hedelmien variaation korotus. Mainitaan monta lajia. Kuten hyvin tiedetään täällä Pohjoismaissa on tapana käyttää vähää variaatiota ja pitkäaikaisesti, joten ainoastaan mainostamalla ja kansanvalistustyöllä herätetään hedelmänkäytössä variaatioon, mikä lisää muidenkin fytokemikaalien kirjoa ravintoon.
Näitä hedelmiä korostavia juhlia on Israelin dieetissä ainakin kolme: Luonnon uusivuosi noteeraa puut ja varsinkin hedelmäpuut. Helluntai noteeraa ensihedelmät ja Lehtimajanjuhla sadon päättymisen hedelmät. Pääsiäisenä happamattoman viljan lisäksi käytetään erinäisiä yrttejä happamattoman särpimen kanssa.
Kaikki tällainen tasapainottaa fosfaattiaineenvaihduntaa. Kliininen etu pitäisi siten pystyä mittaamaan jotenkin.
Jos fosfaatin liikatarjonnan kuvaajana on esim PIP3/PIP2 suhde ja PI3K/PTEN suhde niin saatettaneen havainnollistaa asiaa. PTEN pystyy palauttamaan PIP3 muotoa PIP2 muotoon.
Luonnollisesti on olemassa kansoja ja kansanheimoja joilla ei ole vehnäleipää saatavilla. Asiasta on heille omat etunsa.
Muistiin 9.2. 2015.
Mainitsen vielä että israelin uskonto Mooseksen ajoista on ihmisen fyysistä terveyttä suojaava. Esim 7 päiväinen rytmi, 6 työpäivää ja sapattina ei saa liikkua eikä kantaa raskasta- tämä voitelee sydäntä ja aivoja sekä munuainen saa leponsa. Jopa yksi vedetön paastopäivä vuodessa on fysiologisesti edullinen. Antidiureettisen järejstelmän hallinnassa (hypotalamus- hypofyysi- lisämunuaisakseli.
Kun puhutaan maasta joka vuotaa maitoa ja mettä- näen sen tarkoittavan myös sitä, että ymmärretään miten hyvään psykofyysiseen terveyteen Aabrahamin usko johtaa ihmiskuntaa siellä, missä he ovat toteuttamassa Jumalan valtakuntaa omassa elämässään. ottamassa vastaan niitä rajoituksia ja puitteita, joihin Luoja ihmisensä loi, jotta ihminen menestyy tällä planeetallaan.
Muistiin 8.5. 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar